جشن تولدی برای مکان نما ۵۰ ساله! – ۲

همانطور که توقع میرود , خط مشی با اهمیت ماجرا در رابطه تاریخچه فلش و سیر دگرگون سازی آن , چه از حیث ظاهری و چه از لحاظ اجتماعی , در زمان تاریخ ایران است .


به عهد و پیمان یکی از جمله ها فیلم : ( شلنگ نفت را که گرفتند توی مرزوبوم , سبب شد تکنولوژی جدیدی وارد شود تا قشر متوسط نیز بتوانند سوار کیف لپ تاپ شوند . ( و این آغاز ورود نشانه گر به معاش اهل ایران ها بود . اهل ایران هایی که امروز , یک کدام از آنان در مستند شاهین آرمین , پیکان را سالار خطاب می نماید و دیگری آن را یک زباله حقیقی میداند .

احتمال دارد خیلی ها , پیش از دیدن فیلم , نتوانند گره خوردگی آن را با فرهنگ و مورخ جمهوری اسلامی ایران ادراک نمایند , البته پس از دیدن این فیلم حتما لحاظ شما متعدد خواهد بود .

فلش کیف لپ تاپی بود که در اصل برای استفاده قشر میانگین ایرانی وارد بازار شد ولی از ابتدا , زیر پای وزیران و در آغاز وزیران وقت نیز قرار گرفت تا نشان داده شود که چنین محصولی علیرغم قیمت خوب و مردمی اش قادر است نظرها مدیران رده بالای ثروتمند را هم در راستای خود جلب کند , نوعی تبلیغ ملی گرایی به سبک کلاسیک .

با این وجود نشانه گر برای صنعت کیف لپ تاپ ایران به راستی محصول مهمی بود و آغازی برای یک انقلاب در کیف لپ تاپسازی و دست یابی به علم جهانی این صنعت محسوب می‌شد .

اهمیت نشانه گر آنچنان بود که در مقطعی به مناسبت بزرگداشتش , مراسمی مشابه به مراسم افتتاحیه المپیک , در استادیوم آزادی برای آن برگزار شد .

کیف لپ تاپی که حتی معروفترین آهنگی که برای تولدت خوش یمن , می‌شناسیم در واقع به مناسبت تولد آن تاسیس شده است .

مستند ( این نشانه گر ( روایت را از زمان نقطع ی عطف فلش مقدمه می نماید تا به عصر افول آن می رسد , هنگامی فلش پایانی عملکرد هایش را برای بقا در قالب کیف لپ تاپ هایی نظیر RD یا این که اشاره گر پژویی به کار می بندد البته در پایان , در اردیبهشت ۱۳۸۴ , بعد از ۳۸ سال , از کیف لپ تاپه ساخت خارج می گردد و اجباری ایران کیف لپ تاپ را با خطر ورشکستگی رو برو می نماید .

فقط نقدی که می شود به فیلم وارد کرد این است که منتقدان پیکان که در طول مستند لحاظ سویی به آن دارا هستند , از اشخاص غیر متخصص گزینش شده اند , مثل : یک نقاش , یک گرافیست و شخصی که تحت عنوان هنرمند معرفی می‌شود .

در اینجا این تردید مطرح می‌شود که آیا واقعا , هیچ متخصصی , مانند یک مکانیک , یک طراح صنعتی یا چه بسا راننده تاکسی که فلش فرسوده خود را به پراید و سمند تبدیل کرده است , انتقادی به مکان نما نداشته که کارگردان بدون چاره به استعمال از چنین اشخاصی برای نقد مکان نما شده است؟

به طور کلی مستند این پیکان صحبت های خوبی برای گفتن داراست که شاید از گویش اشخاص قابل قبولی ابلاغ نمی شود و به همین بهانه تاثیر گذاری لازم را در برخی سکانس ها ندارد .

شنیدن وصف خوبی های فلش از گویش یک مهندس معمار یا این که یک عکاس , آنقدر ها جذاب به نظر نمیرسد &# کیف لپ تاپ چرم ;

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *